Fogszuvasodás? Mit jelent pontosan, mi állhat a fogszuvasodás kialakulásának hátterében, mit tehetünk ellene, és hogyan tudjuk kezelni, ha már megtörtént a baj?

Fogszuvasodás: Mi állhat a háttérben?

Fogszuvasodás! Gyakran halljuk ezt a szót, akár fogkrém reklámokban, akár fogorvosoknál, vagy barátoktól, ismerősöktől. Többé-kevésbé tisztában is vagyunk vele, hogy mit jelent, de vajon mitől alakul ki? Nézzük mi áll a fogszuvasodás kialakulásának hátterében, mit tehetünk ellene, és hogyan tudjuk kezelni, ha már megtörtént a baj!

Fogszuvasodás: Mi állhat a háttérben?

Mi az a fogszuvasodás?

A fogszuvasodás az egyik leggyakrabban előforduló betegség a világon. A népesség 95%-át érinti, kisebb vagy nagyobb mértékben, már a 12 éves gyerekeknél is okoz problémát. Maga a fogszuvasodás kifejezés onnan ered, hogy régen azt feltételezték, a fogat az azt rágó fogszú betegíti meg. A fogszuvasodást persze nem ez okozza, hanem egy összetett folyamat, aminek a lényege, hogy a rossz szájhigiénia miatt maradt lepedékben megtelepednek a baktériumok, ezek savakat termelnek, amik károsítják a fogzománcot. A fogzománc nem más, mint a fog felszínén lévő legfelső védőréteg. A fogzománcban található ásványi anyagok a fogkő expozíciójával romlásnak indulhatnak, és sérülések keletkeznek rajta, az apró sérüléseket a zománc képes visszaállítani, de hosszútávun üregek képződhetnek. A fogszuvasodás egy veszélyes betegség, fogfájás legyakoribb oka, ami, ha nincs megfelelőképpen kezelve, akkor a fogak elvesztéséhez is vezethet.

Mi állhat a fogszuvasodás hátterében?

A fogszuvasodás hátterében legtöbb esetben a nem megfelelő szájhigiénia áll. Ugyanis ennek követeztében tapadnak meg a lepedékek a fogak körül, amik a savakat okozó baktériumok melegágyai. Nézzük meg részletesen mely tényezők emelik fokozottan a fogszuvasodás kialakulását!

Ez okozhat fogszuvasodást: Lepedékképződés

A szájban a rossz szájhigiénia (nem megfelelő fogmosási technika, nem elég rendszeres fogmosás stb.) miatt lepedék marad, ebben szénhidrát-bontó baktériumok telepszenek meg, amik munka közben savakat termelnek, amik képesek megbontani a fog külső rétegét, a fogzománcot.

Ez okozhat fogszuvasodást: Ételmaradék

Nem jó, ha ételmaradék marad a szájban. Minél hosszabb ideig vannak a táplálékból származó szénhidrátok a szájban, annál nagyobb károsodást okozhatnak a fogakban. Éppen ezért szoktuk hangsúlyozni, hogy minden étkezés után javasolt fogat mosni.

Ez okozhat fogszuvasodást: Étrend

A nem megfelelő étkezés is okozhat fogszuvasodást. A savas vagy éppen erjeszthető szénhidrátokat tartalmazó ételek és italok fokozottan hozzájárulnak a savtermeléshez, így még több tápanyagot biztosítanak a baktériumoknak, valamint önmagukban is képesek oldali a fogzománcot. Nem véletlenül nem javasolt túl sok cukros, valamint savanyú étel fogyasztása. Minél gyakrabban kerül sor ilyen ételek fogyasztására, annál nagyobb a kockázat. Minél több ilyen ételt fogyasztunk, annál kevesebb ideje van a fogzománcnak a helyreállításra. A sok nassolás tehát komoly problémát okozhat.

Hogyan lehet kezelni a fogszuvasodást?

A fogszuvasodás hatékony kezeléséhez szakemberre van szükség. Amennyiben észleli a fogszuvasodás valamelyik tünetét (fogfájás, fogérzékenység, rossz lehelet, szürke vagy barna foltok a fogakon) forduljon fogorvoshoz! Felhívjuk a figyelmet, hogy a fogszuvasodás sokszor mindenféle tünet nélkül jelentkezik, és okoz károkat a fogakon, ezért érdemes évente kivizsgálásra menni! A fogszuvasodás elleni kezelésről itt tájékozódhat részletesen: fogszuvasodás ellen.

Legfrissebb cikkek

Otthoni fájdalomcsillapító praktikák fogfájásra: Valóban hatásosak?

Számos otthoni fájdalomcsillapító praktikával lehet találkozni, amit fogfájásra javasolnak, ilyen-olyan platformokon, de vajon mennyire hatásosak? Mi az, ami tényleg beválik a fogfájás csillapítására, és mi az, ami nem? Mutatjuk a választ!

Mire figyeljünk a fogkrém kiválasztásakor?

A megfelelő fogkrém kiválasztása fontos a szájhigiénia és a fogak egészségének fenntartása szempontjából. A boltok polcai tele vannak különböző típusú fogkrémekkel. Melyiket érdemes választani? Mire érdemes figyelni a fogkrém...

Fogínygyulladás: Miből vehetjük észre?

Miből vehetjük észre a fogínygyulladást, mik a legtipikusabb tünetei, és mik azok, amik csak ritkán jelentkeznek? Mit tegyünk, ha fogínygyulladásra gyanakszunk, milyen lehetséges kezelések vannak? Jöjjenek a fogorvos válaszai!