Fáj a foga és érzékeny? ➤ Lehet, hogy gyökérkezelésre van szüksége! Megmentjük és helyreállítjuk fogát a Lévai Dental Fogászati Magánrendelőben Budán és Törökbálinton.

Gyökérkezelés

A gyökérkezelés (endodontika) egy fogászati eljárás, amelyet a fogak közepén lévő fertőzés kezelésére használnak. A gyökérkezelés nem fájdalmas, és megmentheti a fogat, amelyet egyébként esetlegesen teljesen el kellene távolítani.

Miért van szükség gyökérkezelésre?

A fog közepén lévő fertőzést (a gyökércsatornában) a szájban élő baktériumok okozzák, amelyek behatolnak a fogba. Ez fogszuvasodás, szivárgó tömés, fogsérülés, fogépítés következtében történhet meg.

A fog két nagy részből áll: A koronából, amely a fog felső része, és a gyökérből, amely az állkapocs csontjába nyúlik, rögzítve a fogat.

A fogak további részei:

• zománc - a kemény külső bevonat
  • dentin - lágyabb anyag, amely támogatja a zománcot és a fog nagy részét képezi
  • cement - kemény anyag, amely bevonja a gyökér felületét
  • fogpép - a fog közepén lévő lágy szövet

A gyökércsatorna-rendszer a fogpépet tartalmazza és a fog koronájától a gyökér végéig terjed. Egyetlen fognak lehet egynél több gyökércsatornája is.

Mikor van szükség gyökérkezelésre?

A gyökérkezelés csak akkor szükséges, ha a fogászati röntgen kimutatja, hogy a pép megsérült egy bakteriális fertőzés által. A pép meghal, ha baktériumokkal fertőzött, lehetővé téve a baktériumok szaporodását és terjedését.

A pépfertőzés tünetei a következők:

• fájdalom forró vagy hideg ételek és italok evésekor vagy ivásakor
  • fájdalom harapáskor vagy rágáskor
  • laza fog

A fertőzés előrehaladtával ezek a tünetek gyakran eltűnnek, amikor a pép meghal. Úgy tűnhet, hogy a fog meggyógyult, de a fertőzés valójában a gyökércsatorna-rendszerben terjedt el.

A fertőzés további tünetei lehetnek:

• fájdalom harapáskor vagy rágáskor
  • az íny duzzanata az érintett fog közelében
  • az érintett fogból kiürülő genny
  • arc duzzanat
  • a fog sötétebbé válik

Fontos, hogy keresse fel fogászati magánrendelőnket, ha fogfájást tapasztal. Ha a foga fertőzött, a pép nem képes önmagában gyógyulni. Ha pedig a fertőzött fog a szájban marad, további szövődmények alakulhatnak ki.

Lehetséges, hogy kevésbé van esélye a gyökérkezelésnek, ha a fogon belüli fertőzés kialakul. Az antibiotikumok, a bakteriális fertőzések kezelésére szolgáló gyógyszerek, nem hatásosak a gyökércsatorna-fertőzések kezelésében.

Hogyan történik a gyökérkezelés?

A gyökércsatorna fertőzésének kezelésére a baktériumokat el kell távolítani, amelyet csak fogorvosi kezeléssel lehet elvégezni.

Ezt a következőkkel tehetjük meg:

• a baktériumok eltávolítása a gyökércsatornából (gyökérkezelés)
  • a fog eltávolítása (kivonás)

A fog eltávolítása általában nem javasolt, mivel jobb, ha a lehető legtöbb természetes fogat megőrzi a páciens. A baktériumok eltávolítása után a gyökércsatornát megtöltik, és a fogat tömítéssel vagy koronával lezárják. A legtöbb esetben a fog közelében lévő gyulladt szövet természetesen gyógyul.

Gyökérkezelés

A gyökérkezelés előtt általában helyi érzéstelenítőt alkalmazunk. Ez azt jelenti, hogy az eljárás fájdalommentes. A gyökérkezelés általában sikeres, 10 esetből körülbelül 9-nél a fog a gyökérkezelés után akár 10 évig képes életben maradni.

Gyógyulás gyökérkezelés után

Fontos, hogy vigyázzon fogaira gyökérkezelés után, hiszen ilyenkor érzékenyebbek lehetnek. Kerülje a kemény ételek harapását/rágását, amíg a kezelés befejeződik. Az utolsó kezelés után a helyreállított fog esetén nem szabad fájdalmat érzékelnie, bár néhány napig érzékenynek bizonyulhat a kezelt terület.
Amennyiben bármilyen kellemetlenséget tapasztal a vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók segíthetnek a fájdalom enyhítésében. Ha pedig továbbra sem érzékel változást, egyeztessen fogorvosainkkal.

Ha Ön is tapasztalta a fent említett tüneteket, keresse fel rendelőnket és kérjen online időpontot még ma gyökérkezelésre!