Mit jelent az éder szedáció? Mennyire biztonságos alkalmazni a fogászatban az éder szedációt? Milyen mellékhatásai lehetnek a folyamatnak, mikor alkalmazzák őket?

Éber szedáció

Az éber szedációt gyakran alkalmazzák különböző fogászati kezelések előtt a páciensek szorongásának oldására, félelmeinek kezelésére. A bódult állapotot gyógyszerek, érzéstelenítők alkalmazásával lehet elérni. Az éber szedációt az orvosok manapság általában procedurális szedációnak és fájdalomcsillapításnak nevezik.

Gyakori kérdések

Mit jelent az éber szedáció?

Az éber szedáció egy bódult tudatállapotot idéz elő, ami a fogászati kezelésektől való szorongás feloldásában is segít. Az éber szedáció olyan gyógyszerek kombinációja, amelyek segítik az ellazulást (nyugtató hatással vannak) és blokkolják a fájdalmat (anesztetikum) egy orvosi vagy fogászati beavatkozás során. A páciens valószínűleg ébren marad, együtt tud működni a kezelő orvossal, de nem tud beszélni.

Mikor alkalmazható az éber szedáció a fogászatban?

Az éber szedációt a fogászatban jellemzően nagyobb, összetettebb fogorvosi beavatkozások során szokták alkalmazni, ilyenek például a bölcsességfoghúzás, csontpótlás, implantációs eljárások. Azonban az éber szadációt megelőzően mindenképpen előzetes állapotfelmérést kell végezni. Ez az eljárás csak akkor alkalmazható, ha minden szükséges egészségügyi mutató megengedi azt.

Biztonságos az éber szedáció?

Alapvetően azt lehet mondani, hogy az eljárás biztonságos, de vannak kockázati tényezői. A beavatkozás során folyamatosan monitorozva vannak a különböző élettani funkciók, mint szívműködés, oxigén ellátottság, valamint légzés. Vannak olyan tényezők, amik gátat szabnak az édes szedáció fogászati alkalmazásának. Az éber szedáció nem alkalmazható zajló légúti fertőzés esetében, várandós állapotban, szívinfarktust követő 3 hónapban, otthoni felügyelet, kísérő személy hiányában, valamint dekompenzált szervi működés esetében.

Mennyire kockázatos fogászati eljárásokat éber szedáció mellett végezni?

Alapvetően elmondható, hogy a fogászati éder szedáció biztonságos, ugyanis jellemzően egészséges, csak fogászati problémákkal jelentkező betegeken kerül alkalmazásra, akik nem súlyos szervi panaszokkal rendelkeznek. Az éder szedáció után előfordulhat karfájdalom, bevérzés, vénagyulladás a szúrás miatt, valamint enyhe fejfájás, szédülés. Valamint az olyan meglévő betegségek, mint asztma, cukorbetegség is átmenetileg rosszabbodhatnak.