Mit jelent a fogágybetegség? Mikor beszélünk fogágybetegségről? A fogágybetegség formái, kezelése, kialakulása, annak okai a Lévai Dental Fogászatán.

Fogágybetegség

A parodontitis más néven fogágybetegség, egy súlyos ínyfertőzés, amely károsítja a lágyszöveteket, és kezelés nélkül tönkreteheti a fogakat tartó csontot. A parodontitis a fogak kilazulását vagy elvesztését okozhatja.

A parodontitis gyakori, de nagyrészt megelőzhető. Ez általában a rossz szájhigiénia eredménye. A napi legalább kétszeri fogmosás, a napi fogselyem használata és a rendszeres fogászati ​​ellenőrzés nagymértékben növelheti a fogágygyulladás sikeres kezelésének esélyét, és csökkentheti annak kialakulásának esélyét is.

Melyek a fogágybetegség tünetei?

Az egészséges fogíny feszes és halvány rózsaszín, és szorosan illeszkedik a fogak köré. A parodontitis jelei és tünetei a következők lehetnek:

• Duzzadt vagy puffadt íny
  • Élénkvörös, sötétvörös vagy lilás íny
  • Íny érintésre érzékeny
  • Könnyen vérző fogíny
  • Rózsaszín árnyalatú fogkefe fogmosás után
  • Vér köpése fogmosás vagy fogselyem használata közben
  • Rossz lehelet
  • Genny a fogak és az íny között
  • Kilazult fogak vagy fogak elvesztése
  • Fájdalmas rágás
  • Új rés alakul ki a fogak között
  • Az íny, amely elhúzódik a fogaitól (visszahúzódik), így a fogai a szokásosnál hosszabbnak tűnnek
  • Változás abban, ahogy a fogak illeszkednek egymáshoz harapáskor

Mi okozhatja a fogágybetegséget?

A legtöbb esetben a parodontitis kialakulása lepedékkel kezdődik - egy ragadós film, amely főleg baktériumokból áll. Ha nem kezelik, az alábbiak szerint alakulhat a plakk periodontitissé:

• Lerakódás képződik a fogain, amikor az élelmiszerben lévő keményítő és cukor kölcsönhatásba lép a szájban általában előforduló baktériumokkal. A napi kétszeri fogmosás és a napi egyszeri fogselyem eltávolítja a lepedéket, de gyorsan újraképződik.
  • Az íny alatti lepedék fogkővé (fogkővé) keményedhet meg, ha a fogakon marad. A fogkövet nehezebb eltávolítani, és tele van baktériumokkal. Minél tovább marad a lepedék és a fogkő a fogain, annál nagyobb károkat okozhatnak. Fogmosással és fogselymezéssel nem lehet megszabadulni a fogkőtől – professzionális fogtisztításra van szükség az eltávolításához.
  • A plakk ínygyulladást, az ínybetegség legenyhébb formáját okozhatja. Az ínygyulladás a fogíny szövetének a fogazat körüli részének (gingiva) irritációja és gyulladása. Az ínygyulladás professzionális kezeléssel és jó otthoni szájápolással visszafordítható.
  • A folyamatos ínygyulladás fogágygyulladást okozhat, ami végül zsebek kialakulását okozhatja az íny és a fogak között, amelyek megtelnek lepedékkel, fogkővel és baktériumokkal. Idővel ezek a zsebek mélyebbek lesznek, és több baktériummal telnek meg. Ha nem kezelik, ezek a mély fertőzések szövet- és csontvesztést okoznak, és végül egy vagy több fogat is elveszíthet. Ezenkívül a folyamatos krónikus gyulladás megterhelheti az immunrendszert.

Mi fokozhatja a fogágybetegség kialakulásának kockázatát?

A következő tényezők növelhetik a parodontitis kockázatát:

• Fogínygyulladás
  • Rossz szájhigiénés szokások
  • Dohányzás vagy dohányrágás
  • Hormonális változások, például a terhességgel vagy a menopauzával kapcsolatos változások
  • Rekreációs kábítószer-használat, például marihuána dohányzás vagy vaping
  • Elhízottság
  • Nem megfelelő táplálkozás, beleértve a C-vitamin hiányát
  • Genetika
  • Bizonyos gyógyszerek, amelyek szájszárazságot vagy ínyváltozást okoznak
  • Csökkent immunitást okozó állapotok, például leukémia, HIV / AIDS és rákkezelés
  • Bizonyos betegségek, mint például a cukorbetegség, a rheumatoid arthritis és a Crohn-betegség

Milyen szövődményekkel járhat a fogágybetegség?

A parodontitis fogvesztést okozhat. A fogágygyulladásért felelős baktériumok az ínyszöveten keresztül bejuthatnak a véráramba, esetleg más testrészekre is hatással lehetnek. Például a parodontitis légúti betegségekkel, reumás ízületi gyulladással, koszorúér-betegséggel és cukorbetegség esetén a vércukorszint szabályozásával kapcsolatos problémákkal áll összefüggésben.

Hogyan előzhető meg a fogágybetegség?

A fogágygyulladás megelőzésének legjobb módja a jó szájhigiénia betartása, amelyet korán elkezdenek és következetesen gyakorolnak egész életen át.

• Jó szájhigiénia. Ez azt jelenti, hogy naponta legalább kétszer két percig kell fogat mosni – reggel és lefekvés előtt – és naponta legalább egyszer fogselymet használni. A fogmosás előtti fogselyem segítségével eltávolíthatja a fellazult élelmiszer-részecskéket és a baktériumokat. A megfelelő szájhigiénia megakadályozza, hogy a fogak körül olyan környezet alakuljon ki, amely kedvező a fogágybetegséget okozó baktériumok számára.
  • Rendszeres fogorvosi látogatások. Rendszeresen keresse fel fogorvosát vagy dentálhigiénikusát tisztítás céljából, általában 6-12 havonta. Ha vannak olyan kockázati tényezői, amelyek növelik a parodontitis kialakulásának esélyét – például szájszárazság, bizonyos gyógyszerek szedése vagy dohányzás –, akkor gyakrabban kell professzionális tisztításra.