Az impaktált fog egy olyan fog, amely valamilyen oknál fogva nem tud áttörni a fogínyen. Milyen okok állhatnak a háttérben, hogyan lehet szakszerűen kezelni?

Impaktált fog

Az impaktált fog egy olyan fog, amely valamilyen oknál fogva nem tud áttörni a fogínyen. Előfordulhat, hogy egy fog csak részben érintett, vagyis elkezdett kitörni, de nem ment teljesen végbe a folyamat. Az is előfordulhat, hogy az impaktált fog nem okoz egyértelmű tünetet, és csak a fogorvosi rendelőben végzett rutin röntgenfelvétel során fedezik fel őket.

Gyakori kérdések

Miért alakul ki az impaktált fog?

Impaktált fog több okból is kialakulhat, a fog különböző okok miatt az ínyszövetben vagy a csontban maradhat. A terület túlzsúfolt lehet, így nem marad hely a fogak megjelenésének. Például előfordulhat, hogy az állkapocs túl kicsi ahhoz, hogy illeszkedjen a bölcsességfoghoz. A fogak megcsavarodhatnak, megdönthetők vagy elmozdulhatnak, amikor megpróbálnak kibújni, amik további problémákat okozhatnak.

Milyen problémákat okozhat az impaktált fog bölcsességfogak esetében?

Az impaktált fog leggyakrabban a bölcsességfogak esetében fordul elő. Gyakran fájdalommentesek és nem okoznak problémát. Egyes szakemberek azonban úgy vélik, hogy az érintett fog rányomja a következő fogat, amely a következő fogat nyomja. Végül ez hibás harapást okozhat. A részben kibújt fog az ételt, a lepedéket és más törmeléket beszoríthatja a körülötte lévő lágy szövetbe, ami az íny gyulladásához és érzékenységéhez, valamint kellemetlen szájszaghoz vezethet. Ezt pericoronitisnek nevezik. A visszamaradt törmelék a bölcsességfog vagy a szomszédos fog szuvasodásához, akár csontvesztéshez is vezethet. Ezért jobb időben kezeltetni az impaktált fogat. A rendszeresen elvégezett fogorvosi vizsgálatok során könnyen kiderülhet, ha baj van.

Milyen tünetei vannak az impaktált fogaknak?

Előfordulhat, hogy az impaktált fogaknak nincsenek tünetei, és csak a fogászati röntgen során derül ki, hogy baj van. Egyéb esetekben a legkülönbözőbb tüneteket idézhetik elő az impaktált fogak, a leggyakoribbak: rossz lehelet, hosszan tartó fejfájás vagy állkapocsfájás, az íny vagy az állcsont fájdalma vagy érzékenysége, kellemetlen íz harapás közben vagy annak közelében, az íny vörössége és duzzanata az érintett fog körül, alkalmankénti szájnyitási nehézség, duzzadt nyaki nyirokcsomók, látható rés, ahol a fog nem jött ki. Ha az impaktált fog bármelyik tünetét észleli, forduljon a Lévai Dental Fogászat szakértő csapatához!

Hogyan kezelhető az impaktált fog?

Nincs szükség kezelésre, ha az impaktált bölcsességfog nem okoz problémát. Ha az ütközött fog valahol elől van, akkor merevítő ajánlható a fog megfelelő helyzetbe állítása érdekében. A fájdalmat vény nélkül kapható fájdalomcsillapítókkal lehet orvosolni. Az impaktált bölcsességfog szokásos kezelése a fog eltávolítása. Ez a fogorvosi rendelőben történik. Leggyakrabban szájsebész végzi el.