A szájszárazság vagy a xerostomia olyan állapotra utal, amelyben a szájban lévő nyálmirigyek nem termelnek elegendő nyálat. Hogyan alakul ki, hogy lehet kezelni?

Xerostomia

A Xerostomia nem más, mint a szájszárazság szakkifejezéssel élve, ami már a mindennapi szóhasználatba is belopta magát. A szájszárazság vagy a xerostomia olyan állapotra utal, amelyben a szájban lévő nyálmirigyek nem termelnek elegendő nyálat ahhoz, hogy a száját nedvesen tartsa. A száj szárazsága akkor fordul elő, ha a szervezet nem képes elegendő nyálat termelni, valamilyen oknál fogva. A száj szárazsága leggyakrabban gyógyszerek mellékhatásaként, illetve különböző betegségek tünete jeléül alakul ki, autoimmunbetegségekkor nagyon gyakori, de a sugárterápiai is a száj kiszáradását okozhatja. De nem feltétlenül kell rögtön negatív dolgokra gondolni a xerostomia megjelenése esetében, hiszen az öregedés természetes velejárója is lehet.

Gyakori kérdések

Miért okoz problémát a xerostomia, azaz szájszárazság?

Mindannyiunknak nyálra van szükségünk a szánk nedvesítéséhez és megtisztításához, valamint az étel megemésztéséhez. Sokan nem is sejtik, de a nyálnak fontos funkciója van, hiszen a szájban lévő baktériumok és gombák szabályozásával is megakadályozza a fertőzést. A szájszárazság növeli a fogínygyulladás, a fogszuvasodás és a szájfertőzések kockázatát. Amennyiben szervezetünk nem termel elegendő nyálat, az hatalmas problémákat tud okozni, a száj kiszárad.

Miért alakul ki a xerostomia, szájszárazság?

A xerostomiának több oka is lehet. Leggyakrabban bizonyos gyógyszerek mellékhatásaként jelentkezik a szájszárazság. Olyan gyógyszerek esetében lehet tünet a szájszárazság, mint a depresszió, szorongás, fájdalom, allergia és megfázás elhízás, akné, epilepszia, magas vérnyomás, hasmenés, hányinger, pszichotikus rendellenességek, asztma és Parkinson-kór kezelésére felírt vényköteles, és vény nélkül kapható gyógyszerek. De a szájszárazság olyan betegségek és fertőzések mellékhatása is lehet, mint Sjögren-szindróma, a HIV/AIDS, az Alzheimer-kór, a cukorbetegség, a vérszegénység, a cisztás fibrózis, a reumás ízületi gyulladás, a magas vérnyomás, a Parkinson-kór, vagy a stroke. Bizonyos orvosi kezelések is előidézhetik a xerostomia tünetét. Valamint olyan életmódbéli tényezők is hatással vannak a nyáltermelésre, mint a dohányzás.

Mik a xerostomia, szájszárazság tünetei?

A szájszárazságnak több jellemző tünete is van, ilyenek a ragadós, száraz érzés a szájban, gyakori szomjúság, sebek a szájban, repedezett ajkak, száraz érzés a torokban, égő vagy bizsergő érzés a szájban és különösen a nyelvben, száraz, vörös nyelv, beszédproblémák, nehéz ízlelés, rekedtség, esetleges rossz lehelet.

Hogyan kezelhető a xerostomia, szájszárazság?

A szájszárazság kezelése attól függ, hogy mi okozza a problémát. Amennyiben szükséges, a tünetet okozó problémát kell kezelni elsősorban. Fontos a fogszuvasodás megelőzés célzó kezelések közbeiktatása is. Keresse fel fogászatunkat a részletes kezelés kidolgozása miatt!