A fogínysorvadás olyan állapot, amelyben az ínyszövet visszahúzódik, eltávolodva a fogtól, szabaddá téve a fog gyökereit. Hogyan alakul ki, hogyan kezelhető?

Ínysorvadás

Az ínysorvadás az ínybetegségek egy formája. A fogínysorvadás olyan állapot, amelyben az ínyszövet visszahúzódik, eltávolodva a fogtól, szabaddá téve a fog gyökereit. Az ínysorvadás nemcsak nagyon fájdalmas lehet, hanem a fogakra nézve is nagyon veszélyes, mivel így a fogak elveszítik a természetes védelmi vonalukat. Az íny ugyanis egy védőszövet, ami körülveszi, alátámasztja, és védelmezi fogainkat. A fogak ki lesznek téve nemcsak a fogszuvasodás kockázatának, hanem jóval érzékenyebbek is lesznek ez által fogmosás, valamint étkezés közben.

Gyakori kérdések

Mi okozza az ínysorvadást?

Mint a legtöbb fogászati probléma esetében, az ínysorvadás esetében is több tényezőt fel lehet sorolni a problémát kiváltó tényezők listáján. Ínysorvadás kialakulhat agresszív fogmosás, dohányzás, fogkő, paradontális betegségek, ínyszövet sérülése miatt, de pusztán genetikai tényezők miatt is, de a fogszabályozó készülék is a kockázati tényezők között van. Fogínysorvadás 65 éves kor felett a leggyakoribb- a 65 év feletti emberek közel 90%-át érinti az ínysorvadás problémája.

Milyen tünetei vannak az ínysorvadásnak?

Minden fogászati betegségnek több különböző tünettel jár, amit sokszor hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni. Az ínysorvadás tünetei a következőek: fájdalom vagy kellemetlen érzés az ínyvonal közelében, hőre, hidegre és édességre való érzékenység, fogkefe, fogselyem használata során fellépő érzékenység. Amennyiben a felsoroltak közül bármit észrevett, jelentkezzen be hozzánk vizsgálatra!

Hogyan lehet kezelni az ínysorvadást?

A fogínysorvadást visszafordítani nem lehet, de a kezeléssel megelőzhető a súlyosbodás, valamint a tünetek, érzékenység, és fájdalom is kezelhető a megfelelő fogászati eljárásokkal. Az enyhe ínyrecessziót mélytisztítással szokásos kezelni: a fogakon és az ínyvonal alatti gyökérfelületeken lerakódott lepedéket és fogkövet óvatosan eltávolítjuk, a szabaddá vált gyökérfelületet pedig kisimítjuk, hogy megnehezítsük a baktériumok bejutását. A hiányzó szöveteket csak műtéti eljárással, ínyátültetéssel lehet pótolni.

Hogyan lehet megelőzni az ínysorvadást?

A fogínysorvadás nem mindig előzhető meg, különösen, ha genetikailag hajlamos a vékony ínyszövetre. Mindazonáltal jelentősen csökkentheti a fertőzéssel összefüggő fogínyrecesszió kockázatát a megfelelő fogak és ínyápolás gyakorlásával: alapos fogmosással napi fogselyem használattal, puha sörtéjű fogkefe választásával, a dohányzás elkerülésével, és az egyéb dentálhigiéniai tanácsok betartásával.